Gençler Sosyal Medyadan Kaçıyor! Sosyopat Dijital Çözümler

sosyal-medya

Yeni araştırmalar gösteriyor ki, sosyal medya servisleri artık gençlerin daha az ilgisini çekiyor. Peki genç kullanıcılar sosyal medyadan neden kaçıyor?

Facebook 2011 yılında yaptığı bir analizde, gençlerin Facebook’tan “ufak ufak” uzaklaşma eğiliminde olduğunu ortaya koymuştu. 2013 yılına ulaştığımızda ise rakamlar çok daha netleşmişti. Facebook’un araştırmasına göre 2011 yılından bu yana Facebook’tan kaçan gençlerin sayısı 11 milyonu geçti.

11 milyon genç, 1 milyardan fazla kullanıcı olan Facebook için büyük bir rakam sayılmaz ama çoğu gencin hesabını kapatmaksızın servisi daha az kullanmaya başladığı gerçeğini de göz önünde tutmak gerekiyor.

Sorun sadece Facebook ile sınırlı değil. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest veya diğer sosyal ağlar gençlerin ilgi alanından hızla uzaklaşıyor. Gençlerin yeni ilgi alanı ise, yakın arkadaşları ile birebir veya grup haline kontakt kurabildikleri WhatsApp, Snapchat veya Facebook Messenger gibi anında mesajlaşma yazılımları. WhatsApp’ın kısa sürede 200-300 milyonluk kullanıcı kitlesinden 1 milyar seviyesini aşan kullanıcı seviyesine yükselmesinde bu ilginin etkisi yüksek.

Pew Research Center isimli araştırma kuruluşunun yaptığı sosyal medya araştırmasına göre, 18-29 yaş aralığındaki akıllı telefon kullanıcılarının %49’u WhatsApp, iMessage, Kik gibi anında mesajlaşma yazılımları kullanıyorlar. %41’i ise gönderilen mesajları silen Snapchat ve benzeri uygulamaların kullanıcı durumundalar. Bu rakamlar tek başına bir anlam taşımıyor olabilir. Ama şu rakamlarla birleşince, resim netleşiyor: Aynı yaş grubunda Pinterest’i kullananların oranı %37, Twitter’ı kullananların oranı %32, LinkedIn’i kullanaların oranu %22. İnsanların tam da iş arama ve kendine networl yaratma çağı olan 18-29 yaş aralığında LinkedIn’e olan bu zayıf ilgi dikkat çekici. Ama şaşırtıcı değil. Çünkü gençler için iş bulmanın, kariyerini geliştirmenin daha kolay yolu WhatsApp’tan geçiyor. WhatsApp’ta yakın arkadaş gruplarında yapılan sohbetlerde gençler birbirine iş bulmada yardımcı oluyor, çevrelerindeki iş imkanlarını haber veriyor, referans oluyorlar. Gözümüzde çok büyüttüğümüz Twitter’ın kullanılma oranı ise %32.

Facebook etkisi

Facebook’u ölçmek ise çok anlamlı değil çünkü popüler bir anında mesajlaşma yazılımı olan Facebook Messenger’ı kullanmak için Facebook hesabı gerekiyor. Gençlerin, Facebook hesabı açtıktan sonra Facebook’u çok kullanmadan Messenger’da sohbet denizlerine yelken açtığını düşünmek yanlış değil. Yine de rakamları vereyim. Gençlerin %89’u Facebook hesabına sahip.

Gençlerin sosyal medya servislerinden uzaklaşmasının temel neden ise iki büyük sebepte ayrışıyor. Birincisi, büyük aile bireylerinin onları Facebook’tan ve diğer sosyal medya servislerinden takip edebilmesi, ikincisi ise sosyal medya servislerinin işverenler tarafından sürekli takip ediliyor olması. Dolayısıyla, gençler yazıp çizdikleri/paylaştıkları içerikler nedeniyle mevcut veya potansiyel iş verenleri tarafından cezalandırılmaktan çekiniyorlar. Kısacası, mahalle baskısı sosyal medyayı ele geçirmiş bulunuyor ve gençler bu baskıdan kaçıyorlar.

Reklam gelirleri düşecek

Öte yandan, gençlerin sosyal medyadan uzaklaşması sosyal medya servislerini endişelendiriyor çünkü bu satın alma eğilimi çok yüksek olan kitlenin reklamlardan uzaklaşması, sosyal medya servislerinin reklam gelirlerini kötü etkileyecek. Facebook’ta 1 milyardan fazla anne-baba-anane-dede-amca bulunabilir ama yetişkin insanların satın alma kararı verirken çok daha muhafazakar davrandığı ve ihtiyaçlarını ertelemeye veya vazgeçmeye eğilimli olduğunu unutmamak gerekiyor. Yani, 30+ yaş üzerindeki bireylere bir malı satarken, 18-29 yaş aralığındaki bireylere satarken harcadığınız çabadan çok daha fazlasını harcamak zorundasınız ve bu gerçek sosyal medya servislerini ürkütüyor.

Facebook bu yıl insanlara gösterdiği reklamlardan 18 milyar dolar kazanç sağladı ancak bu reklamların çoğu, insanların sosyal medyada “like”ladığı, paylaştığı, konuştuğu detaylardan yola çıkarak hedeflenmiş reklamlar.  Yetişkinlerin aynı performansı göstermeyeceğini ve reklamların daha az başarılı olacağı gerçeği, Facebook’un yıllık 18 milyar dolar reklam gelirinin düşmesi anlamına gelecek. Üstelik bu düşüş, servisten ayrılan gençlerin oranıyla orantılı olmayacak.

Kısaca söylemek gerekirse, Sosyal medyadaki komiklikler, Twitter’da ünlülerin yaptıkları şakalar gençlerin çok umurunda değil.  Gençler artık gündemi takip edebildikleri haber sitelerinden ihtiyaçları olan bilgilendirmeyi alıp sonrasında arkadaşları ile sohbete dalıyorlar, onlar için yeni sosyalleşme ortamı, yakın arkadaşları ile sohbet edebildikleri küçük sohbet odaları.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir